تداوم افتخارآفرینی  یزدیها در کنکورسراسری دانشگاه ها

امیرترقی نژاد

یزدیهابراي هفدهمين سال متوالي، صدرنشين كنكور سراسري دانشگاه‌ها شدند، به طوریکه استان يزد در 16 سال گذشته به طور متوالي توانسته بود بيشترين آمار جذب به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي دولتي نسبت به آمار شركت‌كنندگان را به خود اختصاص دهد و امسال نيز اين اتفاق براي هفدهمين سال متوالي تكرار شد.

به اعتقاد کارشناسان توكل به خدا ، ايمان و اعتماد به نفسي قوي،استفاده از معلماني با تجربه و با انگيزه كه داراي وجدان كاري و معلومات لازم بوده و به فنون معلمي و روش هاي مختلف تدريس آگاهي داشته و خود از مشكلات جسمي و يا روحي خاص و يا مشكلات معيشتي و خانوادگي به دورند ، باعث شده یزدیها چند سال متوالی ، صدرنشين بودن كنكور سراسري دانشگاه‌ها راازآن خود نمایند.
رییس سازمان آموزش وپرورش استان یزد در این مورد می گوید: در كنكور سراسري امسال 16 هزار و دو داوطلب دختر و پسر شركت داشتند كه 10 هزار و 432 نفر از آنها در دانشگاه‌هاي دولتي پذيرش شدند.
باغستاني بيان داشت: از اين تعداد 6 هزار و 89 نفر زن و 4 هزار و 343 نفر مرد هستند و بيشترين آمار پذيرفته‌شدگان مربوط به داوطلبان رشته ادبيات و علوم انساني است.


وي با تشريح آمار شركت‌كنندگان و پذيرفته‌شدگان هر رشته عنوان كرد: در گروه علوم تجربي از 4 هزار و 931 نفر شركت‌كننده، 3 هزار و 422 نفر پذيرفته شده‌اند كه درصد قبولي آنها 69.40 درصد است.
باغستاني خاطرنشان كرد: در رشته علوم تجربي، 2 هزار و 189 داوطلب زن و هزار و 232 داوطلب مرد پذيرش شده‌اند.
وي، تعداد پذيرفته‌شدگان گروه علوم رياضي را نيز 2 هزار و 742 نفر اعلام كرد و افزود: اين رقم در واقع 79.50 درصد كل شركت‌كنندگان در اين رشته را شامل مي‌شود.
باغستاني خاطرنشان كرد: در اين رشته نيز يك‌هزار و 130 زن و هزار و 612 مرد در دانشگاه‌هاي سراسر كشور پذيرش شده‌اند.
مديركل آموزش و پرورش استان يزد، تعداد پذيرفته‌شدگان گروه علوم انساني را نيز 3 هزار و 874 نفر اعلام كرد و افزود: اين رقم نيز 80.34 درصد كل شركت‌كنندگان را شامل مي‌شود.
وي يادآور شد: در رشته ادبيات و علوم انساني نيز 2 هزار و 474 نفر زن و هزار و 400 مرد مورد پذيرش قرار گرفته‌اند.
باغستاني تعداد پذيرفته‌شدگان استان يزد در رشته‌هاي پزشكي و دندان‌پزشكي و داروسازي را نيز حدود 272 نفر اعلام كرد و بيان داشت: اين پذيرش حدود پنج درصد قبولي كشور در اين رشته‌هاست.
وي همچنين از كسب 625 رتبه زير هزار توسط دانش‌آموزان استان يزد خبر داد و افزود: از اين تعداد 140 نفر در رشته رياضي، 145 نفر در رشته تجربي، 170 نفر در رشته انساني، 200 نفر در رشته هنر و 150 نفر در رشته زبان هستند.
باغستاني خاطرنشان كرد: در مجموع دانش‌آموزان يزدي با كسب 65.19 درصد آمار قبولي، مقام نخست پذيرش در كنكور سال 89 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور را براي هفدهمين سال متوالي به خود اختصاص دادند.
وي با اشاره به عوامل كسب اين موفقيت عنوان كرد: اعتقادات قوي مذهبي خانواده‌ها و همراهي آنها با دانش‌آموزان، برخورداري بخش آموزش استان يزد از معلمان و دبيران موفق و باتجربه و پشتكار و توكل دانش‌آموزان از عوامل اصلي كسب اين موفقيت براي هفدهمين سال متوالي است.
وی اظهار داشت: موفقيت‌هاي آموزش و پرورش در زمينه‌هاي علمي و پرورشي، همه مديون ايثار و فداكاري معلمان مومن و فداكار است.
وي افزود: تلاش و پشتكار دانش‌آموزان و توكل آنها همچنين اعتقادات مذهبي در خانواده‌هاي يزدي را نيز نمي‌توان در كسب اين موفقيت‌هاي پياپي ناديده گرفت.


نماينده ولي و امام جمعه يزدنیز اظهارداشت: موفقيت دانش آموزان اين استان در آزمون سراسري براي هفدهمين سال نتيجه دلسوزي معلمان و برنامه ريزي مسوولان آموزش و پرورش است.

حجت الاسلام و المسلمين محمد علي صدوقي اين موفقيت مهم و ارزنده را به معلمان دلسوز و مردم استان تبريك گفت و افزود: دانش آموزان با استعداد استان با هدايت معلمان و توجه والدين زمينه اين افتخار را فراهم كردند و به اين مهم دست يافتند.
وي بر ضرورت قدرداني و تشويق دست اندركاران اين موفقيت و افتخار تاكيد كرد و گفت: بايد تلاش كنيم با برنامه ريزي اين موفقيت و افتخار همچنان براي سالهاي آتي محفوظ بماند.

یک نماينده در مجلس شوراي اسلامي هم دراین مورد می گوید:كسب مقام نخست در بين تمام استانهاي كشور كه با 19/65 درصد قبولي بدست آمدحاصل تلاش معلمان یزدی است.
اسفندیاراختیاری افزود:بي شك اين موفقيت كه در 17 سال پياپي بدست آمده حاصل بستر مناسب فرهنگي استان و برخاسته از تمدن كهن ايرانيان است.
گفتنی است،
1602 نفر از استان يزد در آزمون سراسري امسال شركت كرده بودند كه 19/65 درصد آنها در مراكز آموزش عالي پذيرفته شدند.

به هرحال اگر اعتقادات قوي مذهبي خانواده‌ها و همراهي آنها با دانش‌آموزان، برخورداري بخش آموزش استان يزد از معلمان و دبيران موفق و باتجربه و پشتكار و توكل دانش‌آموزان یزدی را از عوامل اصلي كسب اين موفقيت براي هفدهمين سال متوالي بدانیم باید در نظر داشته باشیم که مشاوره تحصیلی هم به دانش آموزان کمک می‌کند ویژگیها و استعدادهای خود را بهتر بشناسند و به شرایط و خصوصیاتی که یا توجهی به آنها نداشته‌اند و یا میزان توجه به آنها کمتر بوده است با دقت بیشتری نگاه کنند. علاوه بر این اطلاعات آنها را در زمینه‌های مختلف تحصیلی بالاتر بوده و در صورت وجود نواقصی در عملکردشان آنها را شناسایی کرده و راه حلهایی برای رفع نواقص ارائه می‌کند. به این ترتیب دانش آموزان می‌توانند عملکرد بهتری نسبت به قبل در زمینه درسی داشته باشند انتخابهای مفیدی انجام دهند و اشکالات احتمالی را رفع نمایند.

منبع:ایرنا

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا